середу, 14 грудня 2022 р.

УРОК 4. Зима — казка чи клопіт? Як заощаджувати енергію?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 15. ПРИГОДА 3. Зимові клопоти

УРОК 4. Зима — казка чи клопіт?
Як заощаджувати енергію?

Підготуйте до уроку

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

“Комплімент.

Скажіть один одному комплімент і настрій одразу в усіх поліпшиться!

2. Передбачення теми уроку

 

Прочитайте ланцюжок слів і спробуйте передбачити, з ким і за чим ми вирушимо сьогодні в мандрівку.

  • Що було для вас підказкою?

Луганщина  жевжики  жевжоліт  стайня  підкова

3. Робота над змістом уривка “Зимові клопоти”

1

Самостійне читання уривка (підр. с. 128).

Самостійно прочитайте пригоду, яка трапилася з жевжиками, і заповніть картку (див. роздруківку “Звіт читача”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Вправа “Дайте відповідь”.

  • Чому жевжики не могли вийти й побавитися на снігу? Вигадайте спосіб, яким могли б скористатися персонажі, аби сніг їм не зашкодив. Розкажіть.
  • Які зимові забави жевжики могли побачити? Які з них ви любите найбільше?
  • До якого свята готувалися люди?
  • А як ви готуєтеся до нього? Ви робите це самотужки, з друзями чи з родиною?
  • Чи знаєте ви, що символізує підкова?

Підкова — це символ удачі й талісман на щастя в багатьох культурах світу.

3

“Ключові слова” (зош. с. 59, завд. 1).

Випишіть із тексту пригоди ключові слова. Перекажіть твір, використовуючи їх як підказки.

4

“Графічний диктант” (зош. с. 59, завд. 2).

Проведіть лінію від крапки, послідовно рухаючись у вказаних напрямках на зазначену кількість клітинок. Упізнайте тварину, яка допомогла жевжикам зі знахідкою на Луганщині.

4. Повідомлення теми уроку

 

Пригадайте, куди прилетіли жевжики, щоб виконати завдання діда Оксеника.

Отже, сьогодні ми завітаємо до Луганської області, дізнаємося, чим вона славиться. А також ми проведемо цікавий, творчий, корисний урок, на якому кожен/кожна з вас відкриє для себе багато нового.

5. Віртуальна подорож на Луганщину

1

Робота з адміністративною мапою (див. роздруківку “Адміністративна мапа України”).

Розгляньте мапу України. Знайдіть на ній Луганську область.

  • З якими областями вона межує?
  • Як ви думаєте, яке місто є адміністративним обласним центром Луганської області?

Довідка

Луга́нська о́бласть розташована на сході країни. Посідає шосте місце за кількістю населення й десяте за площею серед адміністративно-територіальних одиниць країни. На південному заході та заході межує з Донецькою, а на північному заході — з Харківською областями. На півночі межує з Росією.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Робота з контурною мапою.

Знайдіть на контурній мапі Луганську область і зафарбуйте її. Позначте обласний центр.

3

Ознайомлення з символікою області (див. роздруківку “Символіка Луганщини”).

  • Розгляньте герб і прапор Луганської області. Що на них зображено? Як ви думаєте, що це може символізувати?

Герб Луганської області складається з великого і малого щитів, обрамлених двома золотими колосами, сполученими пересіченою двічі жовто-блакитною девізною стрічкою і золотим дубовим вінком під щитом, з написом на стрічці “Луганська область”. У першій частині великого щита на зеленому полі — золотий кінь, друга і третя частини — червоні поля. У четвертій частині на зеленому полі — золотий бабак, символ області. У блакитному краю великого щита розташовано жовте висхідне сонце, яке має чотирнадцять променів.

Прапор являє собою полотнище кобальтового кольору. У верхній лівій чверті полотнища — коло. По периметру кола зірки, що утворюють диск — 17 золотих і 14 білих, що символізують 17 районів і 14 міст області.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

4

Перегляд відео “Луганський регіон”.

  • Що ви дізналися про Луганську область з відео?

5

Віртуальна мандрівна до Луганщини (див. роздруківку “Світлини Луганщини”).

Територія області є переважно степовою, лісів тут небагато. Однією з визначних пам’яток області є Луганський природний заповідник. На території заповідника є рослини й тварини, занесені до Червоної книги України.

Ще одна цікава природна пам’ятка — це унікальні крейдяні скелі Баранячі лоби в Новоайдарському районі. Брили сягаєють 50 метрів у висоту. З одного боку вони рівні та пологі, а з іншого – урвисті та нерівні.

Окрім цього, на території області є дві ботанічні природні пам’ятки, а також зоологічні заказники: “Мостківський”, “Терни”, “Мілуватський лиман” та інші. На увагу туристів заслуговує парк-музей кам’яних статуй, розташований на території Луганського університету. Там зібрано близько сімдесятьох кам’яних баб, датованих XI–XII століттями. Висота статуй — від одного до чотирьох метрів. Раніше ці скульптури були розкидані по всій області, проте згодом їх зібрали в одному місці.

Крім природних та історичних пам’яток, є в Луганській області й цікаві музеї, наприклад, будинок-музей письменника Володимира Даля, який народився в Луганську.

Цікаво буде відвідати й великий авіаційно-технічний музей просто неба в Луганську. Тут зібрано літальні апарати з різних аеродромів та авіаремонтних підприємств України, зокрема такі унікальні моделі, як палубний літак вертикального зльоту Як-38, протичовновий літак-амфібія Бе-12 та інші. Окрім літаків і вертольотів, на території музею є колекція раритетних автомобілів і мотоциклів.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

6. Фізкультхвилинка “Падає сніжок”

 

Порухайтесь разом зі сніговичками в зимових ритмах.

7. Завдання від жевжиків

1

“Намалюй” (зош. с. 59, завд. 3).

Намалюйте біля кожного об’єкта стільки сніжинок, скільки складів у його назві.

2

“Снігові забави” (зош. с. 59, завд. 4).

  • Які “снігові забави” ви знаєте? Опишіть свою улюблену.

8. Творча робота

 

Щойно випадає сніг і надворі тримається мінусова температура, у нас з’являється новорічний настрій. Адже свято прийде до нас дуже скоро, і ми маємо підготуватися до нього. Що для цього зазвичай роблять? У приміщенні ставлять ялинку, розвішують гірлянди, іграшки, прикрашають вікна.

Ми з вами сьогодні зробимо прикрасу на двері у вигляді підкови (див. роздруківку “Шаблон підкови”). Чому?

У Європі та Північній Америці багато людей прибивали підкови над дверима будівель. На розташування підкови впливали культурні вірування населення. Якщо роги підкови дивилися вгору, то вона символізувала чашу, в якій накопичується удача. Якщо роги дивилися вниз, то це було символом того, що вся невдача йде геть. Підкова стала символом удачі вперше у римлян. Вони помітили, що підкуті коні не ранять свої копита й можуть іти значно довше. У давнину підкови були дуже дорогими й цінними.

Можливо, саме з цієї причини цей виріб досі вважають символом багатства та успіху.

Виконання роботи за зразком

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

9. Підсумок

 

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Які відкриття зробили для себе під час подорожі?
  • Що прикрасите підковою?


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної 

вівторок, 13 грудня 2022 р.

Шукаємо їжака восени. Як їжак накопичує і зберігає енергію для зимівлі?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 15. ПРИГОДА 3. Зимові клопоти

УРОК 2. Шукаємо їжака восени.
Як їжак накопичує і зберігає енергію для зимівлі?

Підготуйте до уроку

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

“Самоналаштування”.

Покладіть руки на стіл, заплющте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам та однокласницям успіхів на сьогоднішньому уроці.

2. Обговорення проблемних запитань

 

Ми говорили про енергію, яку витрачає людина, і про способи її відновлення. Як ви думаєте, а тварини теж витрачають енергію? Коли?

  • Чи можуть вони її відновлювати? А накопичувати?

Підтвердити або спростити наші міркування ми зможемо під час уроку. А хто допоможе нам у наших дослідженнях, ви дізнаєтеся, коли з’єднаєте числа у порядку зростання в наступній вправі.

3. Вправа “Здогадайся, хто”

 

Виконай завдання і дізнайся, яка тваринка нам сьогодні допомагатиме (див. роздруківку “Здогадайся, хто”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

4. Метод “Кубування”

 

Згадайте все, що ви знаєте про їжачка. А допоможе нам у роботі куб. Зробіть куб та напишіть такі слова на гранях. Кидайте куб, дивіться на верхню грань і відповідайте на запитання.

Орієнтовний зміст куба

  1. Опис
  2. Порівняння
  3. Асоціації
    • Що з’являється в уяві, коли ви чуєте слово “їжак”?
  4. Моя позиція
    • Яким є ваше ставлення до їжачків? Чому?
  5. Застосування
    • Яку користь приносять їжачки?
  6. Екологічна стежинка
    • Цікавинки про їжачка

5. Вправа “Запитання для фахівця”

 

Намалюйте праворуч такого самого їжака (зош. с. 58, завд. 1).

  • Про що вам хотілося б розпитати вченого, який досліджує їжаків? Сформулюйте запитання і запишіть їх.

6. Презентація “Цікаві факти про їжаків”

 

Перегляньте презентацію і заповніть хмару слів “Їжак” (див. роздруківку “Хмара слів «Їжак»”).

ЗАВАНТАЖИТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ
  • Що нового ви дізналися про цих тварин?
  • Чи були факти, які вас здивували/зацікавили?
  • Чи були факти, які стали для вас несподіваними?
  • Чи почули ви відповіді на запитання, які ви записали в попередньому завданні?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

7. Фізкультхвилинка “Джумі — їжак-танцюрист”

 

Потанцюйте разом з їжачком.

8. Вправа “Поясни”

 

Подорожуючи Ялтинським заповідником, жевжики дуже хотіли побачити білочеревого їжака. Як ви гадаєте, чому цю тваринку так назвали? (підр. с. 126, завд. 1).

Довідка

Їжа́к білочере́вий мешкає в листяних лісах, степових ярах, балках, на берегах каналів і в лісосмугах. Гніздо будує тільки на час зимівлі. Живиться різноманітною тваринною їжею, зокрема комахами, черв’яками, слимаками, дрібними наземними хребетними (ящірками, вужами, пташиними яйцями, мишами).

Голова і боки в нього темно-бурі, набагато темніші за горло і черевце. Голки шоколадно-коричневого кольору, коричневе хутро на черевці, а на грудях — широка біла пляма.

9. Робота з календарем

 

Працівник заповідника сказав, що в листопаді їжак заліг у сплячку і прокинеться аж у квітні. Полічить, скільки місяців їжак спить. Скільки це днів? (підр. с. 126, завд. 2).

10. Математичне завдання

 

Відомо, що під час сну в їжака сповільнюються всі обмінні процеси. Наприклад, серцебиття уповільнюється майже у 9 разів. Обчисліть, як часто б’ється серце їжака під час сплячки, якщо влітку воно робить 180 ударів на хвилину (підр. с. 127, завд. 4).

11. Раціон їжака

 

Валентин з’ясував, що від весни до пізньої осені їжак запасав енергію для зимової сплячки. Для цього тваринка інтенсивно харчувалася, накопичуючи підшкірний жир. Розгляньте раціон їжака (підр. с. 126, завд. 3).

  • Як ви гадаєте, що могло б статися, якби тваринка не набрала достатньої кількості жиру і прокинулася посеред зими? Поясніть свої міркування.

Прочитайте і поміркуйте

Їжачок — маленький, сірий, колючий... Хто ж не знає їжака? Так от, судячи з кількості безглуздих вигадок про його спосіб життя, ніхто про їжачка правди не знає.

Із книжки в книжку, з листівки на плакат кочує образ запасливого їжачка з рум’яним яблуком на спині. А хто таке насправді бачив? Ніхто не бачив, але всі впевнені, що яблука та гриби їжачок запасає собі на зиму. І оскільки в зубах носити провіант не привчений — не собака ж! — наколює це все на колючки. А потім довгими зимовими вечорами гризе собі в нірці промерзлі яблука, сухі гриби й чекає не дочекається весни...

Відкриємо страшну таємницю: їжакам не потрібні запаси їжі, тому що взимку їжаки... сплять. Сплять солодким сном з листопада по квітень, як ведмеді, борсуки, жаби та змії. А уві сні витрачають потихеньку підшкірний жир, накопичений аж ніяк не на яблуках. Адже їжак, насправді, — хижак. Рослинну їжу — варену картоплю, рис, груші, сливи, горіхи, насіннячко й ті ж горезвісні яблука — їдять тільки ті їжаки, які утримуються в неволі. Так то ж неволя! У природному середовищі раціон їжаків — це жуки, черв’яки й равлики. Іноді їжак може урізноманітити своє меню жабами, ящірками, пташиними яйцями, мишами...

До речі, про мишей. Вважається, що їжак — чудовий мишолов, його навіть називають колючою кішкою. Але насправді миші не зовсім їжача їжа. Не може їжачок за цими шустрими гризунами погнатися, от хіба що пощастить йому знайти мишаче гніздо. Набагато більше цікавлять їжаків зовсім інші гнізда — осині й бджолині. Цих комах їжак їсть, зовсім не боячись укусів.

Їжаки взагалі дуже стійкі до різних отрут, зокрема й до бджолиної. Невеликі дози сулеми, миш’яку, синильної кислоти для їжачка не смертельні. І навіть укус гадюки він переживе, відбувшись легеньким нездужанням, якщо, звичайно, гадюка встигне його вкусити до того, як буде з’їдена. Утім, на змій їжаки полюють рідко, воліючи мати справу з мовчазними дощовими хробаками.

Джерело — сайт "Острів знань"

  • Якими новими словами/фактами можете доповнити хмару слів? Допишіть ці слова.

12. Завдання від їжачка-жартівничка
(див. роздруківку “Завдання від їжачка-жартівничка”)

1

Переставте літери і перетворіть.

  • масло на будівельний матеріал ______________ ;
  • дрова на поняття краси ______________ ;
  • круча на деталь у дверях ______________ ;
  • волос на частину речення ______________ ;
  • двері на геніального італійського композитора ______________ .

2

Скільки пиріжків?

Бабуся чекала в гості трьох дітей і спекла їм пиріжки. Полічила пиріжки та думає: “По скільки пиріжків дати дітям? Якщо дати по 5 пиріжків, то 1 залишиться, а якщо по 6, то 2 не вистачить”. Скільки пиріжків спекла бабуся?

3

Поміркуй і розташуй

Розташуйте кружечки так, щоб у кожному вертикальному та горизонтальному рядку їх було не більше двох.

Орієнтовний зразок:

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

13. Підсумок

1

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Які відкриття зробили для себе під час мандрівки?
  • Якими фактами про їжачка поділитеся з друзями?

2

Вправа “5 слів”.

Запишіть у зошит 5 слів/фактів, пов’язаних з темою нашого уроку. Поясніть, чому записали саме ці слова.

14. Домашнє завдання

 

Уявіть себе їжачком. Опишіть один день свого уявного життя (зош. с. 58, завд. 3).



У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної 

понеділок, 12 грудня 2022 р.

ТИЖДЕНЬ 15. ПРИГОДА 3. Зимові клопоти УРОК 1. Вулкан у банці. Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 15. ПРИГОДА 3. Зимові клопоти

УРОК 1. Вулкан у банці.
Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

Підготуйте до уроку

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

1

Вітання.

Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Доброго ранку людям усім,
Доброго ранку всьому прекрасному!

Усміхніться й подаруйте одне одному свої милі усмішки та гарний настрій.

2

Налаштування на тему уроку.

Нас кличе дорога —
Скоріш вирушай!
В мандрівках чудових
Пізнай рідний край.
Відкрий таємниці
Для себе, мій друг.
Для тебе іскряться
І гори, і луг.

Чи готові ви продовжити нашу подорож і відкрити для себе нові таємниці?

2. Повідомлення теми уроку

1

Вправа “Пригадай” (див. роздруківку “Пригадай”).

  • Розгляньте світлини і пригадайте, що за місцевість на них зображена. Поясніть, чому ви так вирішили.

Крим — одне з найчарівніших місць на Землі. Пригадайте, що ми знаємо про Крим, Кримські гори.

  • У яких куточках Криму ми з вами вже побували?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Повідомлення теми уроку.

На території України є різні гори. Але є серед них особливі — наприклад, вулкани. Пропоную продовжити подорож Кримськими горами. Дізнатися нові цікаві факти про них і з’ясувати, чи є в Кримських горах вулкан.

3. Вправа “Очікування”

 

У кожного на парті лежить по стікеру. Напишіть на них, чого ви чекаєте від нашої сьогоднішньої подорожі. Оберіть одне з тверджень, записаних на дошці.

  • Я хочу дізнатися щось нове й цікаве.
  • Я хочу побачити гарні місця.
  • Я хочу отримати нові знання.
  • Я хочу цікаво провести час.
  • Я нічого особливого не очікую.

4. Віртуальна подорож на гору Кара-Даг

1

Перегляд відео “Кара-Даг з висоти”.

  • Чи цікаво вам було побачити гірський масив з висоти пташиного польоту?
  • Які емоції/почуття у вас виникли після перегляду відео?

2

Віртуальне сходження на Кара-Даг з демонстрацією світлин (див. роздруківку “Світлини Кара-Дагу”).

Кара-Даг — унікальний гірський масив у Криму на березі Чорного моря. На його території створено природний заповідник. Площа заповідника становить майже 2900 гектарів, з яких 809 га — акваторія Чорного моря. Назва “Кара-Даг” перекладається з турецької як “чорна гора”.

Цей унікальний геологічний об’єкт розташований у південно-східній частині Криму недалеко від Феодосії, між Коктебелем, Щебетовкою та Курортним.

Кара-Даг — єдиний у Європі стародавній згаслий вулкан, який зберіг сліди і самого процесу виверження, і подальших процесів вивітрювання. У результаті цих процесів, які відбувалися понад сто мільйонів років тому, утворився природний комплекс дивовижної краси. З боку моря навіть можна побачити застиглу лаву, яка 150 мільйонів років тому витікала з кратера вулкана.

Кара-Даг вражає своєю величчю й неповторністю. Виразні форми масиву здаються похмурими й неприступними. Ці місця залишаються найчистішими і найменш доступними на території всього Кримського півострова.

Великий інтерес викликають химерні прибережні скельні утворення, серед яких скелі Шайтан-Капу (Чортові, або Золоті ворота), Чортів палець, Іван-розбійник і Лев.

Мальовнича арка Золоті ворота взагалі є візитною карткою Кара-Дагу. Існує повір’я, що пропливаючи крізь них, треба кинути в скелю монетки так, щоб вони задзвеніли, і загадати бажання.

Не лише надзвичайно живописні гори й химерні скелі надають Кара-Дагу унікальності. Це місце є ареалом існування багатьох рідкісних, ендемічних (тих, які живуть тільки тут) видів тварин і рослин, а також таких, що зникають.

У Карадазькому природному заповіднику налічується 1176 видів рослин, з яких 25 не ростуть більше ніде у світі, 126 видів рослин занесено до Червоної книги України, 34 — до Європейського червоного списку і 22 — до Червоного списку Міжнародного союзу охорони природи.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

3

Вправа “5 слів”.

Запишіть у зошит 5 слів, пов’язаних з гірським масивом Кара-Даг, які ви запам’ятали. Поясніть свій вибір.

5. Фізкультхвилинка

6. Вправа “Істинні — хибні”

 

Послухайте твердження і визначте, істинні вони чи хибні.

  • Кара-Даг розташований у Криму.
  • Кара-Даг перекладається як “чорна скеля»”.
  • Кара-Даг — це природний заповідник.
  • Кара-Даг — це діючий вулкан.

7. Перегляд відео “Що ми знаємо про вулкани”

1

Чи знаєте ви, що таке вулкан? Перегляньте уважно відео і з’ясуйте, які існують вулкани.

  • Що ви дізналися про вулкани?
  • Вулкани приносять шкоду чи користь?
  • Яка інформація вас зацікавила/здивувала?

2

Робота з малюнком “Виверження вулкана” (підр. с. 124).

  • Чи підтверджує малюнок у підручнику інформацію з відео, яке ми переглянули?

Подивіться, який вигляд має виверження вулкана Кракатау, розташованого в Індонезії.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

8. Робота з коміксом

 

Розгляньте комікс (підр. с. 124-125).

  • До якої країни приїхали діти?
  • Що захотів зробити хлопчик?
  • Як ви думаєте, чому дівчинці не дуже хотілося йти до вулкана? Що вам було підказкою?
  • Чи вдалося хлопчику зробити світлини?
  • Що побачили діти?
  • Дізнайтеся, чому саме в цій країні сталася така пригода. У яких ще країнах таке могло статися?

Прочитайте і поміркуйте

Попокатепетль є одним із найактивніших діючих вулканів світу. Активність почалася 31 серпня 2011 р.: вулкан чотири рази викинув пару, газ і попіл зі свого кратера. Наприкінці грудня 2019 р. вулкан почав викидати попіл, а 10 січня 2020 р. відбулося виверження вулкана, стовп попелу піднявся на висоту 3 км.

9. Перегляд відео “Виверження вулкана з соди”

  • Чи сподобався вам експеримент?
  • Чи захотілося спробувати зробити вулкан власними руками?

10. Експеримент за алгоритмом у підручнику

 

Створюємо вулкан на столі (підр. с. 125).

11. Результати дослідження “Вулкан у банці”

 

Запишіть інформацію про здійснене дослідження (зош. с. 57, завд. 1).

12. Підсумок

1

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Чим здивувала вас наша мандрівка?

2

Вправа “Очікування”.

У кожного на парті лежать стікери, які ви заповнювали на початку уроку. Напишіть на них, чи справдилися ваші очікування від нашої сьогоднішньої подорожі. Оберіть одне з тверджень, записаних на дошці. Можете доповнити своїми твердженнями.

  • Я дізнався/дізналася щось нове і цікаве.
  • Я побачив/побачила гарні місця.
  • Я отримав/отримала нові знання.
  • Я цікаво провів/провела час.
  • Я нічого особливого не побачив / не побачила.


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної