пʼятницю, 9 грудня 2022 р.

УРОК 5. Наймілкіше у світі море. Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 14. ПРИГОДА 2. Як дізнатися, що шукати?

УРОК 5. Наймілкіше у світі море.
Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

Підготуйте до уроку

  • підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1);
  • звичайний зошит;
  • матеріали для творчої роботи;

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

1

Вітання.

Привітаємось любенько,
(кивком голови привітатися)
Усміхнемося раденько.
(усміхнутися)
Сонячний заряд візьмемо,
(підняти руки вгору, потягнутися до сонечка)
З ним в країну знань підемо!
(тихенько покрокувати)

2

Вправа “Уявне малювання”.

Уявіть себе художниками й художницями. Якими фарбами ви намалювали б свій сьогоднішній ранок? Чому?

2. Повідомлення теми уроку

1

Загадка.

Поле синє,
Вівці білі.
На полі пасуться,

2

Актуалізація знань.

  • Як ви здогадалися, що це море? Чи можете назвати ознаки моря?
  • Як ви думаєте, чому загадка була саме про море?
  • До якого моря ми здійснили мандрівку на попередньому уроці?
  • Запишіть 5 слів/фактів, які ви запам’ятали про Чорне море.

3

Повідомлення теми.

  • Як ви думаєте, куди ми вирушимо сьогодні?

Сьогодні ми продовжимо подорож водними просторами України й завітаємо на гостини до Азовського моря. Дізнаємося, чому це море називають наймілкішим у світі та чим воно цікаве.

3. Віртуальна подорож до Азовського моря

1

Робота з мапою (див. роздруківку “Мапа Чорного моря”).

Розгляньте уважно мапу, знайдіть на ній Азовське море. Назвіть країни, розташовані на узбережжі Азовського моря.

  • З яким морем сполучається Азовське море? (Через Керченську протоку воно сполучається з Чорним морем.)

Розташоване Азовське море на півдні України та Росії.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Хмара слів “Азовське море” (див. роздруківку “Хмара слів «Азовське море»”).

  • Що ви знаєте про Азовське море?
  • Чи бував хтось із вас на Азовському морі?

Розпочніть складати хмару слів.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

3

Перегляд відео “Азовське море — наймілкіше море у світі”.

  • Що ви дізналися про Азовське море?
  • Якими словами/фактами можете доповнити хмару слів?

4

Віртуальна мандрівка до Азовського моря (див. роздруківку “Узбережжя Азовського моря”).

Азовське море — одне з найменших у світі. Його площа майже 40 000 км2. Воно менше за Чорне море в 10 разів. Серед усіх морів на Землі меншим, ніж Азовське, є лише Мармурове. Азовське море мілководне. Середня його глибина — 8 метрів, а найбільша — лише 14. Невелика глибина моря сприяє його швидкому прогріванню. Узимку температура води рідко падає нижче 0°С, а влітку вона піднімається до +28, а інколи й +32°С.

Вода в Азовському морі значно менш солона, ніж у Чорному. Це також спричинено його невеликою глибиною і великим припливом прісної води з річок Дон і Кубань.

Найбільші острови Азовського моря — Піщані, Бірючий і Черепаха (штучного походження).

  • Назва якого острова відповідає зовнішньому вигляду?

Головною і найцікавішою особливістю Азовського моря є наявність на його узбережжі великої кількості кіс. Вони складаються з піску і гальки, що нагромаджуються під час переміщення їх течією вздовж берегів.

  • Що нового ви дізналися про Азовське море?
  • Якими цікавинками поповните свою хмару слів?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

5

Цікаво знати, що…

Азовське море в різні часи і в різних народів мало різноманітні назви. Наприклад, меоти й інди, які жили на його узбережжі ще до нашої ери, називали його Тамарунда — Годувальниця Чорного моря, стародавні греки — Меотида, римляни — Меотійське болото (від назви племені), слов’яни — Сурозьке або Синє море, араби — Бар-ель-Азов (Темно-синє море), татари — Азов (кінець, гирло — за розташуванням у гирлі Дону).

4. Фізкультхвилинка “Черепаха Аха”

 

Виконайте веселі рухи разом із черепахою.

5. Рослинний і тваринний світ Азовського моря

 

Дослідіть підводний світ (див. роздруківку “Рослини і тварини Азовського моря”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ
  • Розкажіть про одну з морських тваринок і запишіть на відео. Надішліть його тому, кому хочете.

6. Завдання від рибок

1

Вправа “Розділи і запиши” (див. роздруківку “Розділи і запиши”).

  • Розділіть речення на слова і запишіть.
  • Як почнете записувати речення?
  • Підкресліть у реченні граматичну основу (головні слова).
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Вправа “Порівняй” (див. роздруківку “Порівняй”).

Риби плавають за допомогою плавців і хвоста. Розгляньте малюнок. Поміркуйте й запишіть, із чим можна порівняти плавці та хвіст риби.

  • Як гадаєте, навіщо рибі потрібний хвіст, а навіщо — плавці?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

7. Значення морів

 

Розгляньте схему і розкажіть, яке значення для життя людини мають моря (див. роздруківку “Значення морів”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

8. Творча робота

 

Виготовте фігурку одного з мешканців моря за інструкцією (підр. с. 122, завд. 4).

Зробіть так, щоб ваш восьминіг затанцював. Для цього проведіть експеримент і поясніть його результати.

  • Надуйте повітряну кульку.
  • Піднесіть восьминога до кульки. Що відбувається?
  • Натріть кульку вовняною тканиною.
  • Знову піднесіть восьминога до кульки. Що відбувається тепер? Як ви гадаєте, чому?

9. Підсумок

1

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Чим запам’яталася сьогоднішня подорож?

2

Вправа “5 слів” (див. роздруківку “5 слів”).

Запишіть на рибках 5 слів, які пов’язані з темою нашого уроку. Поясніть свій вибір.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної 

четвер, 8 грудня 2022 р.

УРОК 4. Таємниці Чорного моря. Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

 https://svitdovkola.org/3/lessons/14.4

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 14. ПРИГОДА 2. Як дізнатися, що шукати?

УРОК 4. Таємниці Чорного моря.
Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування “Подаруй усмішку”

 

Перш ніж почати працювати, подаруймо одне одному усмішку — працювати буде веселіше. Поміркуйте як це можна зробити.

2. Повідомлення теми уроку

1

Загадка.

Широке, глибоке,
День і ніч об берег б’ється,
А вода з нього не п’ється.

  • Що ж це може бути?

2

Перегляд відео “Шум Чорного моря” (заплющіть очі та послухайте 1-2 хв).

На хвилинку заплющте очі й послухайте. Що ви почули?

  • Чи був хтось із вас на морі? На якому?
  • Що ви можете розповісти про море?

3

Повідомлення теми.

  • Чи здогадалися ви, куди ми сьогодні помандруємо?

Немає на Землі людини, яка не хотіла б побувати на березі моря. Багато хто мріє вирушити в далеку морську навколосвітню подорож. Але не всі країни мають вихід до моря. Натомість наша Батьківщина — Україна — справжня морська держава. Її береги омивають два моря: Чорне та Азовське. І ми з вами вирушаємо до Чорного моря, щоб дізнатися його таємниці.

3. Асоціативний кущ “море”

 

Запишіть асоціації, які у вас виникають, коли чуєте слово “море” (див. роздруківку “Асоціативний кущ «море»”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

4. Вправа “Розсипанка”

 

А що таке море? Перевірте свої міркування — зберіть розсипані слова у речення (див. роздруківку “Розсипанка”).

  • Чим море відрізняється від інших водойм? (Моря значно більші за розмірами за річки та озера. Якщо людина стоїть на березі моря, то протилежного берега вона не бачить.)
  • Яка в морі вода на смак? (Солоно-гірка)
  • Як ви думаєте, чому морська вода має такий смак?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

5. Читання української народної казки “Чому в морі вода солона”

 

Об’єднайтеся у онлайн-пари і прочитайте казку (див. роздруківку “Казка «Чому в морі вода солона»”).

  • Хто головні герої казки?
  • Який із братів вам сподобався? Чому?
  • Як у казці пояснюється, чому вода в морі солона?
  • Як ви вважаєте, чи істинне це пояснення? Чому?
  • Де, на вашу думку, можна дізнатися, чому ж вода в морі солона?

Прочитайте і поміркуйте

Вода в морі не просто солона, а ще й гірка. Недарма люди, які зазнають лиха у відкритому морі без запасу прісної води, можуть загинути від спраги, тому що пити морську воду неможливо.

Прісна вода річок, які впадають у моря, теж містить сіль, але в маленькій концентрації. Вода з поверхні морів випаровується, а сіль залишається. Так сіль накопичується в морях, яка надає воді гірко-солоного смаку.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

6. Фізкультхвилинка “Матроси”

 

На чому найкраще подорожувати морем? Звісно, на кораблі. Станьте на декілька хвилин матросами такого корабля.

7. Віртуальна подорож до Чорного моря

1

Робота з мапою (див. роздруківку “Мапа Чорного моря”).

Чорне море розташоване на півдні України. Його води омивають береги шістьох держав. Розгляньте уважно мапу і назвіть ці країни.

Значна частина Чорноморського узбережжя припадає на території України й Туреччини.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

Попрацюйте в онлайн-парах. Розгляньте мапу (див. роздруківку “Мапа річок України”) і скажіть, які річки впадають у Чорне море.

  • Запишіть назви цих річок в алфавітному порядку. Пригадайте, як треба писати назви річок. Чому?

У Чорне море впадає багато річок. Найбільші з них — Дунай, Дністер, Дніпро, Південний Буг.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Віртуальна мандрівка до Чорного моря (див. роздруківку “Фото берегової лінії Чорного моря”).

Чорне море — одне з найглибших у світі. За формою схоже на овал. Його найбільша ширина 580 км, а глибина — 2 км 245 м. Завдяки такій глибині Чорне море зручне для судноплавства, перевезення вантажів і пасажирів. Уздовж берегової лінії Чорного моря розташовані піщані пляжі.

Найбільшими островами Чорного моря є Джарилгач і Зміїний.

Найбільшим півостровом Чорного моря є Кримський.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

3

Хмара слів “Чорне море” (див. роздруківку “Хмара слів «Чорне море»”).

  • Заповніть хмару слів фактами і словами, що стосуються Чорного моря.
  • Які слова/факти ви записали? Поясніть свій вибір.
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

4

Перегляд відео “Цікаві факти про Чорне море”.

Перегляньте уважно відео, доповніть хмари слів.

  • Які факти вас здивували/зацікавили?
  • Чим особливе Чорне море? З чим ця особливість пов’язана?
  • Як називали Чорне море давні греки?
  • Чому море має назву “Чорне”?
  • Якими фактами/словами ви доповнили свої хмари слів?
  • Чи захотілося вам побувати на Чорному морі?

8. Флора і фауна Чорного моря

1

Бесіда “Водорості” (див. роздруківку “Водорості”).

  • Розшифруйте назву морських рослин, у яких немає коренів, квітів і справжніх листків.
  • Що це за морські рослини?

У Чорному морі росте багато видів водоростей. Серед них є й мікроскопічні — зелені, синьо-зелені, бурі, червоні, що прикріплюються до ґрунту чи якихось предметів у воді.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Тваринний світ Чорного моря.

Тваринний світ Чорного моря надзвичайно різноманітний. Тут живуть креветки, краби, мідії, устриці, гребінці. Деякі з них мають промислове значення.

Серед 180 видів риб — бички, хамса (чорноморський анчоус), тюлька, кефаль, оселедці, камбала, скумбрія, пеламіда, пеленгас, тунець, ставрида.

3

Робота з деформованим текстом (див. роздруківку “Деформований текст”).

Прочитайте текст. Про яких мешканців Чорного моря ви дізналися?

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

4

Перегляд відео “Такі як ми! Історії мешканців Чорного моря”.

  • Про яких мешканців Чорного моря ви дізналися з відео?
  • Що вас зацікавило/здивувало?
  • Про кого захотіли дізнатися більше?
  • Яку проблему, спричинену людьми, показано у відео?
  • Як можна її розв’язати?

9. Охорона Чорного моря

 

Здійснімо подорож до заповідників Криму (див. роздруківку “Заповідники”).

На стан Чорного моря впливають передусім стоки річок, що впадають у нього, а також викиди шкідливих речовин, які потрапляють у воду внаслідок аварій кораблів і під час видобутку корисних копалин. Найбільше забруднювальних речовин зі стоками приносять річки Дунай, Дністер, Дніпро. Унаслідок цього спостерігається “цвітіння” води в північно-західній частині моря. Море також забруднюють промислові підприємства, порти й побутові стоки міст.

Жива природа Чорного моря та його узбережжя охороняється в Чорноморському біосферному заповіднику. На узбережжі Чорного моря також розташовані природні заповідники “Лебедині острови”, Дунайський, Карадазький і “Мис Мартьян”.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

10. Підсумок

 

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Чим зацікавила вас подорож до Чорного моря?
  • Чи з’явилися нові слова у ваших хмарах слів? Які?
  • Чи захотілося вам здійснити не уявну, а реальну подорож до Чорного моря?


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної 

середу, 7 грудня 2022 р.

УРОК 3. Відновлюємо енергію. Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

 https://svitdovkola.org/3/lessons/14.3

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 14. ПРИГОДА 1. Зелепуха прокидається

УРОК 3. Відновлюємо енергію.
Що робити, якщо відчуваєш брак енергії?

Підготуйте до уроку

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

Вітання “Усміхніться”.

Читайте вірш та усміхайтеся й до предметів відповідних кольорів торкайтеся.

Усміхніться сонечку
(предмет жовтого кольору).
Усміхніться небу
(предмет синього/блакитного кольору).
Усміхніться горобині
(предмет червоного кольору).
Усміхніться апельсину
(предмет помаранчевого кольору).
Усміхніться водичці
(предмет синього/блакитного кольору).
А тепер навколо себе оберніться і ще раз усміхніться!

  • Придумайте, кому / чому ми можемо усміхнутися, щоб показати це зеленою цеглинкою.

2. Робота з проблемним питанням

 

Об’єднайтеся в онлайн-групи. Кожна група отримає картку, на якій описано різні життєві ситуації. Прочитайте описи ситуацій. Обведіть зеленим кольором ті, у яких ви відчуваєте, що отримуєте енергію, а червоним — коли втрачаєте (див. роздруківку “Наша енергія”).

  • Чому від одного ви втомлюєтеся, а від іншого — ні? Обґрунтуйте свої міркування.
  • Чи є ситуації, які спричиняли суперечки? Чому?
  • Чи можна в одній і тій самій ситуації витратити енергію і отримати? Чому?
  • Назвіть ситуації, у яких ви наповнюєтеся енергією.
  • Що вас виснажує, забирає сили?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

3. Повідомлення теми уроку

 

Живі організми ростуть, розвиваються, рухаються, розмножуються, реагують на зміни навколишнього середовища. Для підтримання життєдіяльності організму потрібна енергія. Де беруть її живі організми і що робити, якщо відчуваєш брак енергії? З’ясуємо це на сьогоднішньому уроці разом із жевжиками.

4. Робота з діаграмою

 

Номул сказав, що не піде на пошуки кварцу, оскільки відчув, що йому бракує енергії. Друзі занепокоїлися й вирішили дізнатися, як поводяться люди в таких ситуаціях. Блискавка подала результати опитування у вигляді діаграми. Розгляньте її (підр. с. 121, завд. 1). Чи збігається найзвичніший для вас спосіб відновлення енергії з найбільш популярним?

  • Скількох людей опитала Блискавка? Запишіть відповідь.

Відомо, що люди не бачать жевжиків. Пофантазуйте, у який спосіб Блискавка могла здійснити дослідження.

Завдання “Істинні — хибні” (за діаграмою)

Розгляньте діаграму й визначте, яке судження істинне, а яке — хибне.

  • Для відновлення власної енергії найбільша кількість опитуваних ласує смаколиками.
  • 8 респондентів проводять час із друзями.
  • Переглядають улюблений фільм 6 опитуваних.

Придумайте свої істинні та хибні твердження за діаграмою.

5. Вправа “Збір інформації”

 

Розпитайте своїх однокласників та однокласниць, що вони роблять, коли відчувають брак енергії. Результати опитування запишіть (зош. с. 56, завд. 1).

6. Математичні смаколики

 

Марійка купила для друзів смаколики. Виконайте обчислення й дізнайтеся, що обрав Ян, якщо результат виразу, записаного поряд, дорівнює 83 (підр. с. 121, завд. 2).

7. Вправа “Наведи малюнок”

 

Наведіть контур малюнка обома руками. Розфарбуйте його (див. роздруківку “Наведи малюнок”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

8. Фізкультхвилинка “Скік та скок”

 

Порухайтеся разом із Ронікою, наповніть себе енергією.

9. Вправа “Вежа енергії”

 

Запишіть у вежу способи відновлення енергії, які ви зазвичай застосовуєте (зош. с. 56, завд. 2).

10. Вправа “Обчисли вирази”

 

Розв’яжіть вирази й розфарбуйте зображення відповідними кольорами (зош. с. 56, завд. 3).

  • Як ви думаєте, діти, що на малюнку, відновлюють власну енергію чи втрачають? Обґрунтуйте свою відповідь.
  • Які рухливі ігри любите ви?
  • Чи залежать ваші вподобання від пори року, погоди?

11. Рухливі ігри

 

Ігри знімають напруження, дають перепочити нервовій системі, а рухливі ігри мають ще й профілактичний ефект. Адже тренують різні групи м’язів, поліпшують мозковий кровообіг. Найкращий час для таких ігор — перерва. Жевжики пропонують розучити декілька ігор, у які ви зможете грати на перервах і заряджатися енергією.

Поміркуйте з ким ви можете пограти у рухливі ігри. Наприклад такі.

ДЗЕРКАЛО

Діти об’єднуються в пари і стають одне навпроти одного. У парі один із гравців виконує роль дзеркала, повторюючи всі рухи свого напарника.

“САЙМОН КАЖЕ…”

Один із гравців — Саймон, який віддає команди (підстрибнути, підняти ліву руку, торкнутися щічок тощо), решта дітей їх виконують. Проте, виконувати треба лише ті, що починаються словами “Саймон каже…”. Саймон має спеціально час від часу пропускати ці слова, щоб заплутати учасників.

Вибувають гравці, які виконали команду останніми, неправильно чи коли на початку не було фрази “Саймон каже”. Гравець, який лишається в кінці, стає переможцем.

ЧЕРВОНИЙ, ЖОВТИЙ, ЗЕЛЕНИЙ!

Ведучий показує послідовно зелену, жовту й червону картки, поступово збільшуючи темп гри. У відповідь на зелену картку клас починає бігти на місці. На жовту — імітує уповільнену зйомку. На червону — завмирає. Вибувають із гри ті, що не встигли виконати команду або поворушилися під час “червоного світла”.

12. Підсумок

 

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Що нового й цікавого дізналися під час нашої подорожі?
  • Яка гра сподобалася найбільше? Чому?


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної