пʼятницю, 2 грудня 2022 р.

УРОК 7. Вітер добрий і злий. Як людина використовує енергію Сонця, вітру, води?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 13. ПРИГОДА 1. Зелепуха прокидається

УРОК 7. Вітер добрий і злий.
Як людина використовує енергію Сонця, вітру, води?

Підготуйте до уроку

  • звичайний зошит;
  • таблиця з минулого уроку;
  • матеріали для творчої роботи.

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

Подумки усміхніться одне одному та уявіть, що ми на березі чудового моря.

Відчуйте подих легкого, приємного, теплого вітерця.

Збережімо цей настрій і розпочнімо наш урок.

2. Вправа “Очікування”

 

  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Я сподіваюся, що ви будете висловлювати свої думки, обстоюватимете свою позицію, злагоджено працюватимете в групах, робитимете висновки.

3. Актуалізація знань

1

Загадка.

Летить коник, басує.
Полем-долем пустує.
Ніхто його не впіймає
І ніхто не загнуздає.

  • Відгадайте загадку.
  • За якими ознаками ви здогадались, що це вітер?
  • До якої групи джерел енергії належить вітер? Чому?

Спробуйте передбачити, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці.

2

Повідомлення теми уроку.

Ми продовжимо мандрівку разом із жевжиками, поповнимо знання про поновні й непоновні джерела енергії (пригадайте таблицю, яку ми заповнювали минулого уроку), а також дізнаємося, як люди використовують енергію вітру, чи може вітер бути корисним і коли це можливо.

4. Як людина використовує енергію вітру

1

Енергія вітру.

Ще одне популярне нині поновне джерело енергії — вітер. Ще з давніх часів люди використовували енергію вітру для власних цілей. Вітрові двигуни застосовували для підйому води і перемелювання зерна, для пересування кораблів. Енергія вітру, справді, невичерпна.

Нині споруджують величезні “вітряні ферми”, де вітряки стоять рядами на великому просторі, тому що їх не можна ставити занадто тісно — інакше вони будуть загороджувати один одного. Такі “ферми” є у США, Франції, Англії, але вони займають багато місця. В Україні теж є вітрові електростанції в Криму та Карпатах.

В енергії вітру є перевага — вона не забруднює навколишнє середовище. Але є й недоліки — вітер дуже непередбачуваний: часто змінює напрям, раптово стихає, навіть у найвітряніших районах земної кулі, а іноді набирає такої сили, що ламає вітряки. А також вітрові електростанції заважають польотам птахів і комах, працюють дуже гучно. Але ці недоліки можна зменшити, а можливо, й зовсім усунути.

2

Перегляд відео “Енергія вітру”.

  • Що нового/цікавого ви дізналися про енергію вітру?
  • Якими фактами можете доповнити таблицю, яку почали заповнювати на минулому уроці?

3

Перегляд відео “Зроблено в Україні. Найпотужніша вітрова електростанція України”.

  • Що ви дізналися про вітрову електростанцію?
  • Чи одразу побудували станцію? На що звертали увагу?
  • Що позначає число 65?
  • Порівняйте висоту вітряка (94 м) і довжину лопаті (55 м). Що довше і на скільки?

5. Бесіда за сюжетною картиною “На гостину до вітрів”

 

Розгляньте малюнок (зош. с. 54, завд. 1) або перегляньте інтерактивну презентацію.

ЗАВАНТАЖИТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ
  • Як ви гадаєте, яка погода зображена на картині: спекотна, сонячна, дме легенький вітерець, небо нахмарилося, насувається дощ? Доведіть свою думку.
  • Поміркуйте, кому яка репліка може належати й запишіть біля зображень відповідні числа.
  • Доберіть спільнокореневі слова до слова “вітер”. Визначте в них корінь.
  • Утворіть форми слова “вітер”. Виділіть закінчення.

Енергія вітру поновлювана й невичерпна, поки гріє Сонце, бо вітер утворюється на Землі в результаті нерівномірного нагрівання її поверхні Сонцем.

6. Вправа “Три ідеї”

 

Чим вітер буває корисним для кожного з вас? Оберіть три ідеї з поданих або сформулюйте власні й запишіть (зош. с. 54, завд. 2).

Вітер корисний, бо...

7. Робота з коміксом “Вітер — помічник”

 

Розгляньте комікс (підр. с. 119).

ІНТЕРАКТИВНА ВЕРСІЯ КОМІКСУ
  • Як вітер може зіпсувати настрій? Що робити, щоб цього не сталося?
  • Хто допомагає захиститися від вітру?
  • Як можна ловити вітер? Що у природі допомагає його стримувати?
  • Де можна ховатися від вітру? Дізнайтеся, коли і де від нього ховатися небезпечно. Чому?
  • Коли він допомагає у розвагах?
  • Як подружитися з вітром?
  • Пригадайте, для чого люди використовують вітер?
  • Довідайтеся, чи є вітрові електростанції в нашому регіоні.
  • Поміркуйте, як вітер може прислужитися для винаходів у майбутньому. Які цікаві ідеї у вас виникли?

8. Гра “Добре — погано”

 

Об’єднайтеся у дві команди і визначте, коли вітер нам допомагає, а коли заважає.

Вітер — помічник, бо …

Вітер — ворог, тому що …

9. Творча робота “Паперовий вітрячок”

10. Вправа “Віднови діалог”

 

Відновіть діалог з експертом із питань охорони довкілля (зош. с. 53, завд. 2).

Поміркуйте, які відповіді надасть експерт, що запитає дівчинка.

11. Моделювання діалогу

 

Попрацюйте у парах. Змоделюйте ситуацію “Інтерв’ю експерта з питань охорони довкілля” (підр. с. 117, завд. 4).

Дотримуйтесь поданого алгоритму.

  1. Розподіліть між собою ролі. Домовтеся, хто гратиме роль журналіста — людини, що ставить запитання, а хто даватиме відповіді, виконуючи роль експерта.
  2. Підготуйтеся до інтерв’ю. Журналіст має продумати 3–4 основні запитання про джерела енергії. А експерт із питань охорони довкілля має довідатися з різних джерел, як використання окремих джерел енергії впливає на стан довкілля.
  3. Журналіст має ставити відкриті запитання, що передбачають розгорнуту відповідь і розпочинаються зі слів “що”, “як”, “який”, “скільки”, “чому”. Наприклад:
    • Чому ви вважаєте, що ..?
    • Що ви думаєте про ..?
    • На що ви очікуєте від ..?
  4. На початку інтерв’ю журналіст має назвати себе та канал, газету чи онлайн-видання, які представляє.

12. Підсумок

1

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Що нового сьогодні дізналися?

2

Вправа “П’ятихвилинне есе”.



У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної 

УРОК 6. Використовуємо енергію природи. Як людина використовує енергію Сонця, вітру, води?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 13. ПРИГОДА 1. Зелепуха прокидається

УРОК 6. Використовуємо енергію природи.
Як людина використовує енергію Сонця, вітру, води?

Підготуйте до уроку

  • підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1);
  • звичайний зошит;

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

Подивіться на радісний смайлик (див. роздруківку “Смайлик”). Бажаю всім вам сьогодні гарного настрою і легкого засвоєння теми.

А зараз усміхніться, подумки побажайте успіхів на весь день. Для того, щоб упоратися на уроці з завданнями, будьте старанними й слухняними.

Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували,
Дружно і плідно працювали.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2. Повідомлення теми уроку

1

Загадки.

Відгадайте загадки.

Всі його люблять, всі його чекають,
А хто подивиться, кожен скривиться.

Без рук, без ніг, а цілий світ пройде.

  • Як відгадки пов’язані з темою нашої подорожі?
  • Спробуйте передбачити, про що сьогодні ми дізнаємося.

2

Повідомлення теми.

Ми продовжимо мандрівку разом із жевжиками, поповнимо свої знання про поновні та непоновні джерела енергії, а також дізнаємося, як люди використовують енергію Сонця та води.

3. Актуалізація знань

1

Вправа “Доповни речення” (див. роздруківку “Доповни речення”).

Прочитайте речення на картці й доповніть їх.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

2

Вправа “Поміркуй” (підр. с. 116, завд. 1).

Жевжики розмірковували, чим неможливо скористатися без електроенергії. А як вважаєте ви?

3

Вправа “Доповни міркування” (підр. с. 116, завд. 2).

На запитання “Які природні об’єкти є джерелом енергії?” діти дали різні відповіді. Доповніть їхні репліки власними прикладами.

4. Вправа “Розкажи”

 

Розгляньте малюнки. Пригадайте, чому ці групи мають такі назви (підр. с. 116, завд. 3).

  • Які нові види джерел енергії ви побачили? До яких груп вони належать? Як ви думаєте, чому?
  • Розкажіть, у чому, на вашу думку, переваги й недоліки кожної з груп джерел енергії.
  • Запишіть свої міркування у таблиці (див. роздруківку “Джерела енергії: переваги й недоліки”).
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

5. Як людина використовує енергію Сонця, води

1

Енергія Сонця.

Невичерпним джерелом енергії є Сонце. Кількість сонячної енергії, що надходить на Землю впродовж тижня, перевищує енергію всіх світових запасів нафти, газу й вугілля, разом узятих. Протягом мільярдів років Сонце щомиті випромінює величезну енергію. Багато сонячної енергії йде на нагрівання повітря, океанів і суші.

Енергію Сонця використовують для перетворення її в електричну. Нині на електростанціях використовується лише незначна частина сонячної енергії.

Найбільша сонячна електростанція розташована в Канаді. Енергію для неї допомагають акумулювати понад 1 мільйон дзеркал. В Україні теж є сонячні електростанції.

За твердженнями фахівців, сонячна енергетика могла б покрити всі потреби людства в енергії на тисячі років. Розмістивши сонячні батареї на дахах будинків і поряд з ними, ми забезпечимо обігрів житла, підігрів води й роботу побутових електроприладів у великих будинках.

Для промисловості, що потребує великих витрат енергії, можна використовувати кілометрові пустирі й пустелі, заповнивши їх потужними сонячними батареями.

Позитивним у використанні сонячної енергії є те, що вона не забруднює навколишнього середовища. Єдиний недолік — енергія Сонця нерегульована й непостійна: вона залежить від погоди, часу доби й року.

2

Перегляд відео “Енергія Сонця”.

  • Що нового ви дізналися про енергію Сонця?
  • Якими фактами можете доповнити таблицю?

3

Перегляд відео “Зроблено в Україні. Унікальна для Європи сонячна електростанція”.

  • У чому перевага використання такого виду енергії?

4

Сонячна математика.

Обчисліть вираз і довідайтеся, скільки сонячних днів на Землі забезпечують таку саму кількість енергії, як усі резерви вугілля, нафти й природного газу, що є на Земній кулі.

287 - (72 : 9 + 261) =

  • Чому, на вашу думку, Сонце називають головним джерелом енергії на Землі?

5

Вправа “Друг — ворог”.

Об’єднайтеся у дві онлайн-команди. Одна команда буде наводити аргументи на користь певного джерела енергії, а друга називатиме його недоліки. Оберіть об’єкт дослідження, наприклад, Сонце. Виграє та команда, що назве більше аргументів. Зверніть увагу: повторювати аргументи не можна.

6

Енергія води.

Вода — ще одне з джерел поновної енергії. Її почали використовувати ще на початку XX століття.

Енергію води, що падає, обертаючи водяне колесо, здавна використовували для розмелювання зерна, розпилювання деревини, виробництва тканин. Ще одне водне джерело енергії — світовий океан. Оцінити всю його міць учені поки не можуть, але вона дуже потужна. Нині існують технології, що дають можливість виробляти електроенергію, використовуючи енергію хвиль, припливів, течій.

Використання енергії води не дає шкідливих відходів і викидів у повітря. Але воно може завдати шкоди навколишньому середовищу: погіршуються умови життя мешканців водойм, можуть затоплюватись поля, луки.

Найбільше використовують енергію води такі країни, як Китай, Канада, Бразилія та США. Сучасні великі ГЕС (гідроелектростанції) встановлені на великих річках зі швидкою течією. Найбільша гідроелектростанція в Україні — Дніпрогес.

  • Що нового ви дізналися про енергію води?
  • Якими фактами можете доповнити таблицю?

7

Вправа “Продовж речення”.

  • Знайдіть якомога більше позитивних ознак води і продовжте речення:

Вода — друг, бо…

  • Доведіть, що вода може бути небезпечною і продовжте речення:

Вода небезпечна, тому що …

8

Вправа “Пригадай і розкажи” (підр. с. 117, завд. 5).

У Кіровоградській області розташоване Кременчуцьке водосховище. Люди створили його, аби виробляти електроенергію. Як працює гідроелектростанція? Пригадайте і розкажіть.

Прочитайте і поміркуйте

Гідроелектростанції облаштовують на річках. Для цього споруджують греблю, що перекриває русло, тому рівень води піднімається. З висоти вода падає на лопаті гідротурбіни і з великою силою обертає їх. Так енергія руху води перетворюється в механічну енергію — обертання. А далі генератор перетворює її в енергію електричну.

6. Фізкультхвилинка “Раз, два, три”

 

Порухайтеся разом із сонечком і зарядіться позитивом і сонячною енергією.

7. Перегляд відео “Кременчуцьке водосховище та гора Пивиха”

  • Чи сподобалася вам прогулянка берегом водосховища? Чим?

8. Вправа “Екоелектростанції”

 

Роздивіться світлини і з’єднайте кожну з відповідною назвою.



  • Які джерела енергії потрібні для цих електростанцій? Чому саме такі електростанції називають екологічно безпечними?

9. Вправа “Дай пораду”

 

Узимку Кременчуцьке водосховище вкривається кригою. Коли Оленка з Остапом спускалися на санчатах з гірки, вони помітили дівчинку, яка каталася на ковзанах. Раптом крига під нею тріснула. Що ви порадили б дітям? Змоделюйте їхню поведінку (підр. с. 117, завд. 6).

10. Вправа “Пригадай”

 

Світлана із сестрою збирались подивитися виставу “Котик і Півник” у Кропивницькому обласному академічному театрі ляльок. На даху житлового будинку поблизу театру дівчинка помітила сонячні батареї. “Так це ж для електроенергії!” — вигукнула Світлана. Пригадайте, де саме використовують сонячну енергію (підр. с. 118, завд. 7).

11. Перегляд мультфільму “Котик і Півник”

  • Хто головні герої казки?
  • Яким був котик?
  • Що можете сказати про півника?
  • Чого навчає нас ця казка?

12. Творча робота

 

Виготовте персонажів казки за інструкцією (підр. с. 118, завд. 9).

Використовуючи власноруч створені ляльки, підготуйте виставу за сюжетом казки “Котик і Півник” і покажіть її першокласникам.

13. Підсумок

 

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви завершуєте урок?
  • Чим зацікавила вас сьогоднішня подорож?

Напишіть три слова, які розповідають про те, що було найважливішим для вас на сьогоднішньому уроці.



У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної