понеділок, 19 грудня 2022 р.

УРОК 2. Моя родина. У чому сила роду?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 15. ПРИГОДА 3. Зимові клопоти

УРОК 2. Моя родина.
У чому сила роду?

Підготуйте до уроку

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

“Самоналаштування”.

Покладіть руки на стіл, заплющте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам та однокласницям успіхів на сьогоднішньому уроці.

2. “Відшукай слово”

 

Закресли букви, що повторюються, і відшукай слово (див. роздруківку “Відшукай слово”).

  • Яке слово у вас вийшло?
  • Назвіть три слова, що пишуться з апострофом.
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

3. Повідомлення теми уроку

 

Сім’я! Яке гарне слово! Сім’я — як гріє душу! Воно нагадує ніжний голос мами, дбайливу суворість батька. Сім’я — це святиня людського духу, благородних почуттів: кохання, любові, вірності та піклування. Отже, сьогодні ми говоритимемо про сім’ю, дізнаємося, у чому сила роду.

4. Асоціації

 

У кожного своє уявлення про сім’ю. Які асоціації з цим словом виникають у вас?

  • Якщо сім’я — це споруда, то яка?
  • Якщо сім’я — це колір, то який?
  • Якщо сім’я — це музика, то яка?
  • Якщо сім’я — це геометрична фігура, то яка?
  • Якщо сім’я — це настрій, то який?

5. Читання вірша Н. Чемерис “Що таке сім’я”

 

Прочитайте вірш. Про кого написала авторка? (див. роздруківку “Вірш «Що таке сім’я»”).

  • Що поетеса написала про маму?
  • Як описала тата?
  • Про яких ще членів сім’ї згадано у вірші?
  • Що ви можете сказати про цю сім’ю?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

6. Вправа “Магічне число 7”

 

Доберіть 7 прикметників до слова сім’я (див. роздруківку “Магічне число 7”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

7. Вправа “Здогадайся, хто?”

 

Скажіть, хто входить до складу вашої сім’ї (див. роздруківку “Здогадайся, хто?”).

Довідка

Сім’я — це група людей, яка складається із чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом під одним дахом.

Родина — це група людей, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів.

Слово “родина” походить від кореня “род”, “рід”. Родина була й залишається хранителькою духовних цінностей, родинних традицій, культури та історичної спадкоємності поколінь.

Знайдіть слова, що будуть відповідями на твердження. Зафарбуйте їх у різні кольори.

  1. Дочка моєї мами — моя …
  2. Син моєї дитини — …
  3. Тато мого тата — …
  4. Та, що дала нам життя — …
  5. Сестра мами чи тата — …
  6. Мама моєї мами — …
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ ОНЛАЙН

Запишіть слова. До якої частини мови вони належать? Визначте рід і число цих іменників.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

8. Фізкультхвилинка

 

Уявімо, що ми — дерево, яке в українській культурі є символом роду. Підніміть руки догори й відчуйте, як ними рухається енергія. Наші ноги — ніби наші пращури, міцні та сильні. Права рука — чоловіки нашого роду, ліва — жінки, а пальчики — це продовження нашого роду: дітки. Іноді наше дерево хитають життєві проблеми.

Сильний вітер до землі
гне дерева молоді.
(присідайте)
А вони ростуть, міцніють,
(підніміться)
Вгору тягнуться, радіють.
(встаньте навшпиньки, руки тягніть угору)

9. Розповідь

 

Як ви думаєте, навіщо людині сім’я?

Мати й батько, бабуся й дідусь — найрідніші й найближчі кожному з нас люди. Батьки дають нам життя. Вони вчать нас людських правил, оживляють наш розум, вкладають у наші вуста добрі слова. Так є, так і було в Україні завжди. Слово батьків або старших у родині було законом для молодших. Вони вже змалку мали свої обов’язки, навчалися різної роботи.

Дівчатка переймали науку від матері та бабці — вчилися прясти, вишивати, ткати, розписувати писанки, шити одяг. Хлопчики навчалися чоловічого ремесла від батька чи діда. Наприклад, дівчинка 7—10 років могла вже вишити собі сорочку.

Дітей брали із собою на сінокіс, на жнива, по гриби, по ягоди, на ярмарок, у гості. Діти у сім’ї завжди були зайняті. Старші бавили менших братиків і сестричок, змалку пасли худобу. Старші розповідали меншим багато казок, легенд про історичні події. Так, розповіді діда Івана про Коліївщину, про гайдамаків, відвідування з дідом Холодного Яру, де гайдамаки освячували ножі, дали Т. Шевченку тему “Гайдамаків” та інших історичних творів. Дітей любили, але завжди ставилися до них вимогливо, дозволяли далеко не все, за провини часом карали. Існували певні правила поведінки для дітей. Сьогодні життя інше. Але ніхто не заперечує, що найбільше виховує дитину сім’я.

10. “Енергія роду”

 

Борисів тато Іван Петрович розповів, що, доглядаючи коней, набирається енергії не тільки від тварин. Ще його надихають спогади про батька й діда, які ходили цими стайнями, опікувалися шляхетними тваринами і навчали його, тоді ще малого. Довідайтеся, чи є у вашій родині справа, яка передається з покоління в покоління. Розкажіть про це своїм однокласникам та однокласницям (підр. с. 133, завд. 5).

11. Вправа “Родовід”

 

Розгляньте родовід славетного козака, засновника першої Запорозької Січі Дмитра Івановича Байди-Вишневецького. Дайте відповіді на запитання (зош. с. 62, завд. 1).

12. Вправа “Моє родовідне дерево”

 

Розгляньте родовідне дерево. Дослідіть коріння свого роду. Імена яких своїх предків ви вже можете записати? Що ви про них знаєте? (зош. с. 63, завд. 1).

  • Що про ваших предків треба ще дізнатися? До кого ви звернетеся по таку інформацію?
  • У чому, на вашу думку, сила енергії роду? Запишіть.

13. “Віднови прислів’я”

 

Відновіть прислів’я. Поясніть його зміст (підр. с. 133, завд. 7).

14. Підсумок

 

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Чому ми маємо знати історію своєї родини?
  • Продовжте речення:

    Я дізнався / дізналася, що…

    Я зрозумів / зрозуміла, що…

    Я запам’ятав / запам’ятала, що…

15. Домашнє завдання

 

Підготуйте індивідуальний проєкт про когось із відомих вам пращурів. Скористайтеся планом.

  • Ім’я та прізвище.
  • Дата народження і смерті.
  • Ким він / вона є тобі?
  • Де жив / жила?
  • Ким працював / працювала?
  • Звідки ти про це дізнався / дізналася?


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної 

УРОК 1. Деркульський кінний завод. У чому сила роду?

 

pdf

Хочеш збільшити шрифт? Тримай натиснутою клавішу Ctrl та крути колесо мишки.
Коли тобі стане зручно читати, відпусти Ctrl і розпочинаймо урок!

ТЕМА 4. Енергія

ТИЖДЕНЬ 15. ПРИГОДА 3. Зимові клопоти

УРОК 1. Деркульський кінний завод.
У чому сила роду?

Підготуйте до уроку

  • підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1);
  • звичайний зошит;
  • танграм;

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

 

Бажаю вам бути на уроці уважними, активними, кмітливими, винахідливими. Бажаю вам відчути радість і задоволення від роботи. Нехай цей урок дасть вам міцні знання і чудовий настрій.

Сьогоднішній наш девіз такий:

Видумуй, пробуй і твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!

2. Вправа “Пастухи і мисливці”

 

Щоб наша мандрівка була успішною, треба пригадати раніше здобуті знання.

  • Яка тварина свійська, а яка — дика?

Корова, вовк, лисиця, їжак, вівця, олень, заєць, свиня, кінь, ведмідь, білка.

  • Назвіть ще по три свійські та дикі тварини.

3. Повідомлення теми

Як ви думаєте, які тварини були раніше — свійські чи дикі? Поясніть свою думку.

 

Загадка.

Відгадайте загадку і дізнайтеся, про яку свійську тварину ми говоритимемо під час нашої мандрівки Луганщиною.

Здавна людям помагає,
Довгий хвіст і гриву має,
Любить сіно пожувати,
“І-го-го!” — ірже завзято,
Бо не відає про лінь,

  • Хто з вас бачив коней?
  • Кому пощастило покататися на конях? Які у вас були враження, емоції після такої зустрічі?

4. Хмара слів “Коні”

 

Пригадайте, що ви знаєте про коней. Протягом 2-3 хвилин запишіть слова до хмари слів (див. роздруківку “Хмара слів «Коні»”).

  • Поспілкуйтеся з іншими дітками. Порівняйте свою інформацію їхньою. Чи є у вас спільні слова / факти? Чим різняться ваші хмари?
  • Чи захотілося вам дізнатися більше про цих тварин?
ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

5. Перегляд відео “Неймовірні факти про коней”

 

Ще з прадавніх часів коні вірно служать людям. Вони завжди виконували найтяжчу роботу, а в бойових походах нерідко й рятували своїх господарів. Про красу, силу, благородство коней складено багато пісень і легенд. А як гарно вони скачуть — очей не відведеш! Швидкість їхнього бігу порівнюють зі швидкістю вітру — уявляєте? Подивіться і обговоріть відео.

  • Що нового ви дізналися про коней?
  • Які факти зацікавили/здивували?
  • Доповніть свої хмари слів новою інформацією.

6. Фізкультхвилинка “Руханка з тваринками”

 

Час нам трохи відпочити. Повторюйте веселі рухи за тваринками.

7. Математичне завдання

 

Пригадайте, з якою знахідкою пов’язані ці тварини (підр. с. 132, завд. 1).

У пошуках підкови жевжики познайомилися з Борисом. Хлопчик запросив гостей до себе й запропонував зігрітися чаєм із “Шахтарським тортом”. На скільки частин треба розрізати торт, якщо, окрім Бориса і жевжиків, до чаювання приєднаються ще двоє братів хлопчика?

8. Вправа “Фантастичні ідеї”

 

Борис — третьокласник. Він здивувався, коли побачив жевжиків, про пригоди яких читає на уроках “Я досліджую світ”. А ще більше хлопчика вразило те, що вони пили чай і не скощулювалися. Назвіть 2–3 найбільш фантастичні пояснення таких подій.

9. Робота з танграмом

 

За зразком викладіть зображення коня з деталей танграма (підр. с. 132, завд. 1).

  • Які геометричні фігури використаєте для роботи?

10. Віртуальна подорож на Деркульський кінний завод

 

Номул показав Борисові підкову та запитав, чому саме її треба було знайти на Луганщині. Хлопчик розповів, що тут розташований найстаріший в Україні Деркульський кінний завод, і запропонував туди поїхати.

  • До якого місця Луганської області ми мандрували?
  • Що є історичною пам’яткою Новодеркула?
  • Коли було засновано Деркульський кінний завод?
  • Хто є справжнім багатством кінного заводу?
  • Які нові факти про коней ви дізналися?
  • Яка інформація була для вас цікавою/несподіваною?
  • Доповніть свою хмару слів.
  • Які нові факти/слова ви записали? Як вони пов’язані з темою уроку?

11. Вправа “Хто зайвий?”

 

Який кінь зайвий? Чому? Обґрунтуйте свої міркування (підр. с. 132, завд. 3).

12. Вправа “Обери”

 

Дорогою Борис розповів, що три покоління чоловіків у його родині доглядають коней на заводі. Хлопчик теж любить цих тварин: від спілкування з ними він сповнюється енергією. Обведіть ті риси характеру, які мають бути притаманні людям, що доглядають коней (підр. с. 133, завд. 4) (див. роздруківку “Обери”).

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

13. Робота з віршем

 

Прочитайте вірш у онлайн-парах одне одному.

  • Як ви думаєте, які риси характеру притаманні Грицю? Чому?

Вподобав Гриць собі лоша
Булане, струнконоге.
Водиці, сіна чи вівса
Щодня несе для нього.

Сміються з Гриця хлопчаки:
Погляньте ви на диво!
Ми мріємо про літаки,
А він про кінську гриву.

А Гриць всміхнувся й відповів,
Поправивши кашкета:
Навчуся їздить на коні,
А потім — на ракетах.

Олесь Лупій

  • А як відповіли б ви на місці Гриця?
  • Випишіть із тексту вірша:
    • 1 варіант — іменники, що позначають назви істот;
    • 2 варіант — іменники, що позначають назви неістот.
  • Яких іменників у вірші більше? На скільки?

14. Творча робота

 

На згадку про таку чудову мандрівку створіть аплікацію за допомогою ниток (див. роздруківку “Шаблон коня”).


Роздрукуйте шаблон коня або намалюйте його. Наріжте дрібно нитки для в’язання. Нанесіть клей на тулуб і посипте нарізаними нитками. Так само робіть копита. Хвіст і гриву викладіть нитками. Після того, як клей підсохне, треба струсити зайві нитки.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

15. Підсумок

 

Рефлексія.

  • З яким настроєм ви закінчуєте урок?
  • Які таємниці відкрили для себе?
  • Про що ще хочете дізнатися?


У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної